Information till medlemmar i Brf Mowitz 5

Varmt välkommen till Klubbacken 28!

Här följer lite information som kan vara bra för medlemmar att känna till!

Sopor

Framför huset står 6 tunnor. De tre högra används för hushållssopor, en av de mittersta för matavfall och de två vänstra är till för tidningar.

Vi har ett grovsoprum mittemot ingången till källaren. Använd gärna grovsoprummet löpande vid behov men inte vid renovering, för att göra av med bohag vid flytt, hushållssopor eller dylikt. OBS det går inte att slänga någon form av elektriska apparater. Dessa hämtas ej!

Städning mm.

Vi hjälps alla åt med det gemensamma underhållet av gården. Schema för när det är din vecka hittar du på anslagstavlan. Arbetsuppgifter framgår av bilagan. Två gånger per år har vi en större gemensam städning av trädgården och huset. Dessa höst- respektive vårstädningar är obligatoriska att delta i och kombineras ofta med medlemsmöte. Om du är förhindrad att delta, kontakta styrelsen för att komma överens om arbetsuppgift som kan utföras vid annat tillfälle.

Inomhusstädning utförs av en firma. De städar i trapphuset, källarplanet samt i tvättstugan.

Tvättstuga

Vår gemensamma tvättstuga i källaren består av två tvättmaskiner, en tumlare och två torkskåp, en fristående centrifug samt en tvättmaskin av äldre modell (denna kan du använda för t.ex. mattvätt). Du bokar tvättstugan på anslagstavlan i entrén.

Fläkt

På grund av vårt ventilationssystem är det absolut förbjudet att ansluta en vanlig fläkt med motor till ventilationen. Det går däremot bra att sätta upp en kolfilterfläkt.

Öppen spis

Det råder totalt eldningsförbud i öppna spisarna p g a bland annat otäta rökgångar. För att få eldning att fungera krävs ombyggnation av huset.

Ventilation

För god ventilation i lägenheter ska ventilationsluckorna vid fönstren vara öppna.

Störande ljud

Det skall vara tyst i huset vardagar 22-08 samt helger 24-10. Dvs ingen hög musik eller renovering av något slag skall pågå under denna tid. Även under ”vanlig dagtid” får man ta hänsyn till att det finns grannar som är hemma.

Om någon har fest så sätt upp meddelande om detta i god tid. Så länge man inte har fest varje helg så skall inte detta vara något problem.

Ifall du blir störd, prata med din granne!

Grillning

I källaren finns en grill som tillhör föreningen. Det är bara att köpa kol, grilla och njuta i trädgården. Grillning på balkonger undanbedes av respekt för dina grannar.

Elmätare

Elmätarna finns i källaren och fjärravläses av Fortum. Behöver du ändå läsa av din, kontakta någon i styrelsen.

Gästrum

I källaren finns ett gästrum som tillfälligtvis kan lånas gratis för gäster till medlemmar. Nyckeln finns till vänster om dörren uppe vid taket eller hos någon i styrelsen och bokning sker på anslagstavlan i entrén. Om någon önskar boka en längre tid än 7 dagar, kontakta styrelsen.

Cykelrum

Finns i källaren till höger innanför källardörren.

Snickarrum

För hobbyverksamhet finns ett snickarrum i källaren. I detta rum finns också möjlighet att förvara vinter- respektive sommardäck.

Förrådsutrymmen

Till varje lägenhet hör ett källarförråd samt ett vindsförråd. I filen nedan (går endast att se för inloggde medlemmar) ser du en förteckning över vilket källarförråd som hör till vilken lägenhet.

Styrelse

Vilka vi är framgår på anslagstavlan. Kom gärna förbi någon av oss om du har några funderingar.